VännäsNytt

Polisen rapporterar flera rattfyllerier och ordningsinsatser i Västerbotten

Bilden visar baksidan av en vit polisbil med blå och gul reflekterande dekor. Bilens varningsljus på taket är tända och avger ett starkt blått sken. En person, klädd i mörka kläder som ser ut att vara en uniform med utrustningsbälte och väst, står bredvid bilens förardörr vilken är öppen. Personen är vänd bort från kameran, vilket gör att ansiktet inte syns. Delar av träd eller buskar, med grönt lövverk, skymtar i förgrunden och bakgrunden, vilket indikerar att bilden är tagen utomhus.
Illustrationsbild: LENNART ANGERMUND - Mostphotos

Polisen i Västerbottens län har under natten hanterat flera rattfyllerier, en misshandel i Umeå samt ordningsinsatser vid Wheels, Summertime och Storumandagarna.

Annons

Polisen rapporterar

Under natten har polisen i Västerbottens län hanterat flera ärenden med fokus på trafik- och ordningsstörningar samt ingripanden vid offentliga evenemang.

Rattfylleri i Skellefteå och Robertsfors

Vid 22:20 rapporterades en fyrhjuling som kört av vägen i Drängsmark, Skellefteå. Föraren, en man, misstänks vara berusad och togs med för provtagning. En anmälan om rattfylleri upprättades och mannens fordonsnycklar omhändertogs.

Vid 02:34 kontrollerades en personbil i Sikeå, Robertsfors. Föraren, en man, blåste positivt i polisens sållningsinstrument och misstänks för grovt rattfylleri. Han togs med för provtagning och en anmälan upprättades.

Misshandel i Umeå

Vid 02:14 larmades polisen om ett bråk mellan två män på en snabbmatsrestaurang i centrala Umeå. En man misstänks för misshandel och omhändertogs enligt LOB på grund av berusning. Ingen av de inblandade behövde uppsöka sjukvård. En anmälan har upprättats.

Polisens insatser vid Wheels i Umeå

Under lördagen har polisen arbetat med närvaro och kommunikation under Wheels-evenemanget i Umeå. Det har varit mycket folk och bilar, vilket lett till trafikstockningar. Flera böter delades ut för passagerare som hängde ut från bilar eller satt på huvar under färd. Polisen informerade om förhållningsregler och alkoholförbudsområde, särskilt på bangården där många samlades. Stämningen var god och inga ordningsstörningar kopplade till evenemanget rapporterades. I centrum delades böter ut för hög musik under sena kvälls- och nattimmar.

Sammanfattning från Summertime i Skellefteå

Summertime-festivalen i Skellefteå hade uppskattningsvis 5000 besökare under lördagen, vilket var något lugnare än fredagen. Polisen upprättade anmälningar för kränkande fotografering, vårdslöshet i trafik, olovlig körning och smitning från trafikolycksplats. Fem personer omhändertogs enligt LOB och en person fick böter för alkoholförtäring på otillåtet område. Tre personer avvisades från festivalområdet och en person avlägsnades. Polisen genomförde även tre trafikkontroller i anslutning till området. Ordningsläget bedömdes som gott och polisen berömde ordningsvakternas arbete samt samarbetet med vårdnadshavare till ungdomar på festivalen.

Polisens arbete vid Storumandagarna

Under dag två av Storumandagarna, som bjöd på strålande väder, omhändertog polisen två personer enligt LOB på kvällen. Två personer avlägsnades och en person avvisades från området. Sex personer misstänks för narkotikabrott, innehav, efter att ha påträffats tillsammans i en bil. En person misstänks för olovligt anskaffande av alkohol. Polisen delade ut två varningar för förargelseväckande beteende och förverkade en mängd alkohol. Samarbetet med socialtjänst, arrangörer och ordningsvakter beskrevs som mycket bra.

Källa: Polisen, publicerad 28 juni 08.13, polisen.se
Annons

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Blåljus